Ga voor (on)georganiseerd spelen & bewegen
Belijning in de schoolgang
Willen jullie kinderen graag meer in beweging brengen? Zonder dat je daar continue bij moet blijven? Gaan jullie bewegend leren integreren in de reguliere lessen? Dan is het toevoegen van belijning in de schoolgang iets voor jullie! Met de verschillende verschijningsvormen worden kinderen zowel georganiseerd als ongeorganiseerd in beweging gebracht. Benieuwd welke beweegkansen er zijn in de gangen van jullie school? Vraag vrijblijvend een adviesgesprek aan met één van onze collega's. Zij komen graag een keer kijken wat er mogelijk is.
De voordelen op een rijtje
Waarom belijning?
Benieuwd waarom belijning niet mag ontbreken in jullie schoolgang? Wij delen graag een aantal voordelen:
- Door naast het speellokaal, de gymzaal en het schoolplein ook de gang beweegvriendelijk in te richten, wordt het beweeggebied van kinderen veel groter. Hierdoor behalen kinderen eerder de beweegnorm van één uur bewegen per dag.
- Kinderen gaan ongeorganiseerd spelen en bewegen. Dit zorgt voor een win-winsituatie. Kinderen bewegen meer en de leerkracht kan zijn/haar tijd anders besteden.
- Door reken- en taalopdrachten te kloppelen aan de belijningsvormen is de gang in te zetten voor bewegend leren.
- De gang indelen in chill- en beweegzones? Ook dat kan met de belijning. Door bijvoorbeeld in één gedeelte van de school de belijning aan te brengen, ontstaat daar het beweeggedeelte.
- Doordat de belijning in de schoolgang niet voor obstakels zorgt, blijft de gang een looproute en is het inzetbaar voor andere activiteiten.
Klant aan het woord
Bij ons rennen kinderen in de gang
In de eerste beweegschool van Nederland, IKC de Twijn in Alblasserdam, rennen kinderen gedurende de hele schooldag door de gang. Bij de bovenbouw is er gekozen voor een atletiekbaan die start bij de ingang van de school. Bij de onderbouw en de BSO is een twister en hinkelpad geplaatst. Deze worden ingezet tijdens de les, maar worden naschools ook gebruikt door de kinderen zelf.
‘’Als een kind tijdens de les wil bewegen, dan rennen ze even een rondje en gaan daarna weer aan het werk. Zo leuk dat ze met die verantwoordelijkheid leren om te gaan. En je merkt dat ze daarna veel meer gefocust zijn!’’
Leerkracht groep 5 – Beweegschool IKC de Twijn Alblasserdam
‘’Wat ik zo gaaf vind is de creativiteit van de leerkrachten. Zo wordt het hinkelpad niet alleen als hinkelpad gebruikt maar ook als mikdoelen.’’
Meester Sander – Leerkracht kleuteronderwijs & ICT
Ben je geïnspireerd geraakt en wil je graag meer weten over de mogelijkheden van belijning in jullie schoolgang?